6 ekonomiskākie uztura bagātinātāji, kuri būtu jālieto visiem

Jā, arī man šķiet mulsinoša plašā uztura bagātinātāju pasaule, kas nemitīgi piedāvā jaunus produktus un sola ilgmūžību, neizmērojamu veselību un vispārēju vitalitāti. Bet, kurš gan spēj lietot šos visus pulverīšus? Atzīstos, ka bieži vien esmu nonākusi mulsinošās situācijās, kad mans rīta smūtijs sastāv vismaz no 6 uztura bagātinātājiem un vairs nesaprotu, kurš ko man dod.

Tomēr, tas nenozīmē, ka būtu jāatsakās no jebkādas uztura bagātināšanas! Pēc ik rīta pārdomām pie blendera esmu nonākusi pie krietni vien vienkāršas formulas – Pirmkārt, noteikti sekot speciālista ieteikumiem, ja viņš tādus devis. Vai arī otra vienkāršākā formula – lietot tādus uztura bagātinātājus, par kuriem visi zinātnieki un ārsti lielā mērā ir vienisprātis! Kuri tad ir šie uztura bagātinātāji, par kuriem jūsmo speciālisti un iekļauj savos uztura protokolos?

Čia sēklas

Jā, jau daudzus gadus pazīstamais superfoods, kas nu jau kļuvis cenas ziņā krietni pieejamāks! Piemēram, Biotēka nu jau piedāvā vismaz 4 veidu čia sēklas! 2 ēdamk. čia sēklu nodrošina ar aptuveni 50% no dienā nepieciešamajām šķiedrvielām – un viens ir skaidrs – jo veselāks zarnu trakts, jo veselāks cilvēks. Un tas nav viss – 2 ēdamkarotēs ir arī 4 grami proteīna, 9 grami vērtīgās taukskābes (omega 3 un omega 5), magnijs, kalcijs un vēl!

Man pašai sajūta, ka jaunais trends varētu būt siltā čia sēklu putra (bez graudaugu klātbūtnes), vismaz tas ir mans trends. Kurš būtu iedomājies, ka no mazliet čia sēklu, kas sajauktas ar augu pienu un ogām var būt tik daudz enerģijas? Ja vēlies recepti, drīzumā publicēšu! Es izvēlos Rapunzel un Zaļās Paciņas čia sēklas!

D vitamīns

Patiesībā tas nav vitamīns, bet gan hormons, kas spēj labvēlīgi ietekmēt aptuveni 1,000 gēnus organismā! Viens no šiem gēniem atrodas smadzenēs tryptophan hydroxylase 2 (TPH2), kura gala produkts ir serotonīns – laimes hormons! Zinātnieki mūsdienās pamazām sāk vilkt paralēles ar D vitamīna trūkumu un depresijas pazīmēm! Tas, protams, nav vienīgais – D vitamīns atbild arī par kaulu veselību un neskaitāmiem vielmaiņas procesiem.

Viens ir skaidrs, D vitamīns ir vitāli svarīgs. Lai dabīgi uzņemtu D vitamīnu un aktivizētu tā uzsūkšanos, ieteicams vismaz 3 reizes nedēļā 15-20 minūtes uzturēties saulē bez aizsardzības – atklājot saulei pēc iespējas vairāk ādas laukumus un arī nevelkot saulesbrilles.

Ja tomēr saulīte tik bieži neparādās, tad būtu svarīgi lietot papildus D vitamīnu uztura bagātinātāja formā, jo no pārtikas produktiem mēs praktiski nevaram to uzņemt. Biotekāru iecienītākais D vitamīna uztura bagātinātājs ir Dr.Jacobs D3 vitamīna pilieni. Lai arī dzīvoju saulainā klimatā, piliens D vitamīna brokastu laikā nenāk par ļaunu! (1 iepakojums pietiek vairāk kā 1 gadam!). Par sauļošanos un D vitamīnu lasi šeit.

Himalaju rozā sāls

Sāls mīts, kas ierosinājis visiem baidīties no tā, radies 1997. gadā DASH – sodium study pētījuma ietekmē, kā rezultātā tika atklāts, ka samazināts sāls patēriņš ļoti labvēlīgi ietekmē asinsspiedienu – BET, šī pētījuma procesā tika ārkārtīgi samazināts arī fruktozes patēriņš. Respektīvi, tika veikts pavisam greizs secinājums, jo patiesais veselības uzlabošanās iemesls bija fruktozes patēriņa samazināšana nevis sāls!

Daudzi kļuva pavisam kategoriski un saskārās ar to, ka pilnībā izslēdzot sāli no uztura, rodas muskuļu krampji, organisma dehidrēšanās un zems enerģijas līmenis. Tomēr tas nenozīmē, ka visa veida sāls ir labs un tas tagad jāpievieno visam, ko mēs ēdam! Par vienu no visvērtīgākajiem tiek atzīts Himalaju jūras sāls, kas satur 84 minerālvielas un tas ir pilnībā neapstrādāts – tieši tāds kā daba to vēlējusies saglabāt. Ja uzturā lieto daudz svaigu produktu, maltīti gatavo pati – nebaidies pievienot mazliet rozā sāls ēdiena gatavošanas beigās. Es izvēlos Comptoirs& Compagnies rozā Himalaju sāli.

Ābolu sidra etiķis

Pašai eksperimentējot gadiem ilgi ar ābolu etiķi, iesaku vadīties no individuālās sajūtas un garšas. Dažus gadus iepriekš ābolu etiķa garša rādījās manos ļaunākajos sapņos. Bet šodien, piemēram, to labprāt piepilinu ūdenim, pievienoju citronu, ledu un malkoju ar salmiņu starp ēdienreizēm – gluži kā limonāde! Un kāds tad ieguvums veselībai?

Pētījumi pierāda, ka ābolu sidra etiķis mazina iekaisumus procesā un palielina antioksidantu un vitamīnu aktivitāti! Ābolu etiķis palīdz stimulēt gremošanas procesus un samazināt insulīna līmeņa svārstības, kas labvēlīgi piepalīdz svara kontrolē.

Īpašs mans atklājums – pievienojot ābolu sidra etiķi svaigajiem salātiem, tas salātos garšo praktiski tāpat kā baltvīna etiķis un nevar sajust tā specifisko garšu. Es izvēlos bioloģisku nefiltrētu Raw Health ābolu etiķi, jo tas ir aktīvs un tajā nav apstājušies fermentācijas procesi.

Kurkumas sakne

Kurkuma jeb turmeriks Ajūrvediskajā un Ķīnas medicīnā tiek izmantots ,lai remdētu iekaisumus, ārstētu gremošanas problēmas un dziedētu ādas problēmas un brūces. Kurkumā esošais antioksidants kurkumīns aizsargā ķermeni no brīvajiem radikāļiem, palīdzot saglabāt veselas šūnas. Kā arī sāk kļūt populārāks uzskats, ka kurkuma ir kā dabas ibuprofēns, mazinot sāpes!

Dienā ieteicams uzņemt 1-3 g kurkumas saknes pulvera, jeb garšvielas. Vienkāršākais veids ir pagatavot kurkumas latti (rīta kafijas vietā, vai pēc vakariņām). Recepti skati šeit. Kā arī pavisam nesen padzirdēju, ka kurkuma ir diezgan patīkama, ja iemaisīta melnā kafijā! Es izvēlos bioloģisko Sonnentor un Cosmoveda kurkumas pulveri.

Sulforafāns

Pēdējā laikā Biotēkā īpaši apspriežam brokoļu sēkliņas. Tajās ir aktīvā viela – sulforafāns, kurš ir arī puķkāpostos un kāpostos, bet visvairāk brokoļu dīgstos! Par sulforafāna klātbūtni liecina brokoļiem raksturīgā viegli asā garša. Pētījumos pierādīts, ka tieši sulforafāns iedarbojas kā pretiekaisuma viela, novēršot ļaundabīgo šūnu veidošanos un regulējot cukura līmeņa problēmas asinīs. Zinātnieki lēš, ka sulforafāns varētu būt arī īpaši vērtīgs anti-aging procesos! Vairāk par diedzēšanu lasi šeit.

Avoti:

https://authoritynutrition.com/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds/

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3061/2

https://draxe.com/chia-seeds-benefits-side-effects/

http://goop.com/the-nuances-of-vitamin-d-and-how-to-get-enough-of-it/

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2120719/Staying-sun-wreck-health.html

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/09/20/salt-myth.aspx

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24894721

http://www.umm.edu/health/medical/altmed/herb/turmeric

https://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric/

Rakstā pieminētos produktus var iegādāties veikalu tīklā “Biotēka” un internetveikalā Bio.lv

paraksts_biobl_Il



Ilva Bekmane

Bloga autore

Jau vairāk kā 3 gadus esmu daļa no Biotēkas. Un esmu viena no pirmajām, pie kuras nonāk jaunākie bio produkti un tendences. ''Zaļš'' un bioloģisks dzīvesveids ir mana ikdiena. Tādēļ arī esmu izveidojusi šo blogu, lai dalītos savā kaislībā un zināšanās par ilgtspējīgu dzīvesveidu un palīdzētu arī jums izdarīt pareizās izvēles!

Cieņā pret sevi un pasauli sev apkārt,
Ilva Bekmane

Pārdomām

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti *