Un, lai arī šis ir blogs par bioloģisku dzīvesveidu, vēl joprojām bloga vislasītākais raksts ir pirms 5 gadiem uzrakstītais raksts, par to, kas nepieciešams, lai uzsāktu gleznošanu. Gleznošana ir mans dvēleses hobijs, kas ir veids kā noharmonizēties, satikties ar sevi un izpausties. Un šajā laikā, kad pasaule ir nosēdināta mājās un rosās pārdomas un pārmaiņas – otas vilcieni un krāsas veic īpaši terapeitisku funkciju.
Viens no maniem mīļākajiem krāsu veidiem ir akvarelis. Kas, respektīvi, ir pigments, kas ir sajaukts kopā ar nesējvielu, kas bieži vien ir medus un sveķi. Akvareli jauc un aktivizē ar ūdeni un otu, iegūstot plūstošus un maigus krāsu efektus. Akvarelis ir viens no visekonomiskākajiem un visvieglāk līdzpaņemamajiem gleznošanas veidiem, jo krāsu palete iet ļoti, ļoti ilgu laiku, kā arī visi materiāli ir viegli un ērti iemetami somā, lai ar tiem dotos gleznot dabā. Nav nepieciešami smagi audekli vai lielas krāsu tulbas un šķaidītāji.
Šajā rakstā pastāstu par materiāliem, kas nepieciešami, lai sāktu gleznot ar akvareli un pieminu savus mīļākos zīmolus un produktus.
Krāsas
Pats pirmais un vissvarīgākais ir krāsas. Iesācējiem ieteiktu iegādāties pieteikoši labas kvalitātes krāsu paleti ar vismaz primārajām krāsām. Varu ieteikt krievu ražojuma presētās Sonnet akvareļu krāsas un Winsor& Newton. Bieža kļūda iesācējiem ir sliktas kvalitātes krāsu iegādāšanās, piemēram – krītotās bērnu krāsas grāmatnīcās, kas nedod iespēju piedzīvot patieso akvareļa plūstošumu un burvību, bet drīzāk rada apjukumu un savdabīgus efektus.
Akvareļu krāsas ir pieejamas 3 dažādos veidos:
-
Presētas – visizplatītākais krāsu veids.
-
Šķidras – retāk pieejamas, bet tās ir intensīvākas un plūstošākas. Visbiežāk izmanto lielāku laukumu aizpildīšanai.
-
Tulbiņās – praktiski tas pats, kas presētā akvareļu krāsa – bet lielākā tilpumā un vēl neizkaltusi. Krāsas tulbiņās parasti iegādājas mākslinieki, kas ar akvareli nodarbojas nopietnāk un patērē lielākus krāsas daudzumus.
Ja akvarelim gribi pieiet nopietnāk un investēt, tad noteikti iesaku pamēģināt Schmincke akvareļus, kas manā izpratnē ir akvareļu ”Ferrari”.
Otas
Otrs svarīgs instruments ir otas! Katram krāsu veidam ir paredzētas konkrētas otas. Un tas ir ļoti svarīgi. Jo, piemēram, akvareļu otas ir veidotas īsākas un ar sariņiem, kas spēj uzsūkt un noturēt pietiekošu ūdens daudzumu. Otas iedala pamatā pēc formas, izmēra un materiāla:
-
sintētisko saru otas – stingrākas un elastīgākas, ar tām ir vieglāk uzvilkt kontūras un stingrākas līnijas. Lētākas.
-
dabīgo saru otas – parasti ir mīkstākas, pūkainākas un spēj uzsūkt daudz ūdens. Dārgākas.
Es pati izmantoju tikai noapaļoti-spicas otas, jo ar tām var uzgleznot jebko. Tādēļ neiedziļināšos šobrīd dāžādās otu formās.
Ļoti labi otu zīmoli ir – Da Vinci, Winsor&Newton, Escoda, kurus pasūtu internetā. Iesākumā ieteiktu iegādāties divas sintētiskās otas, vienu 6 līdz 8 izmēra akvareļu otu lielākiem laukumiem un vienu mazāku aptuveni 1-2 izmēra otu – detaļām un līnijām.
Ūdens
Šeit nav daudz komentāru. Nepieciešams parasts krāna ūdens un glāze. Tajā skalo otu pēc katras krāsas, kā arī ūdeni izmanto, lai aktivizētu akvareļa krāsas.
Papīrs
Akvareļu papīrs, tāpat kā krāsas – ir ļoti nozīmīga lieta. To var iegādāties gan atsevišķās loksnēs, gan arī papīra blokos. Papīru iedala pēc:
-
Materiāla – 100% kokvilna, celuloze jaukta ar kokvilnu vai arī tikai celuloze.
-
Presēšanas veida/tekstūras – auksti presēts vai karsti presēts. Auksti presēts papīrs ir raupjāks un ar izteiktāku tekstūru, savukārt karsti presēts papīrs ir zīdains un tas gleznojumā neveido izteiktas tekstūras. To var ļoti viegli pārbaudīt – nobraucot ar pirkstiem pāri papīram un sajūtot tā tekstūru. Atkarībā no ražotāja – tiek piedāvātas ļoti dažādas papīra tekstūras.
-
Biezuma – tas parasti ir norādīts uz iepakojuma kā grami. Jo biezāks papīrs, jo vairāk ūdens tas spēs ”panest” un nesakrokosies. Tā arī ir vieslielākā kļūda, kas tiek pieļauta – tiek lietots ļoti plāns papīrs un daudz ūdens, tādēļ papīrs maina savu formu un kļūst viļņveidīgs – un ja to paberzē, tas sāk dalīties. Iesācējiem iesaku Cansons XL gaiši zilo akvareļu papīru – attiecībā pret cenu, tas piedāvā ļoti labu kvalitāti, kaut arī nav veidots no kokvilnas. Ieteiktu izvēlēties vismaz 300g/m2 papīru. Ja gribas kāpt augstāk akvareļu pasaulē, tad, manuprāt, visvislabākais ir Arches akvareļu papīrs, kas ir investīcija.
Salvete vai dvielis
Blakus ūdens glāzei turu arī salveti vai nelielu dvielīti, kurā nosusinu otu, ja uz tās ir parāk daudz ūdens.
Zīmulis un dzēšgumija
Pēc izvēles. Ja ir vēlme gleznot, ko konkrētu, tad pašā gleznas sākumā tas tiek viegli ieskicēts uz papīra.
Mani mīļākie veikali akvareļu krāsām
- Zīmulis un Ota (Lāčplēša iela 8, Rīga)
- Idealist Studio (Berga Bazārs)
- Spice Home
- Amazon.com
Ja vēlies uzzināt vairāk par gleznošanas pasauli, ar to dalos savā instagram profilā.
Tavas pārdomas par rakstu