Viss par ēdamajām eļļām

Gremošanas problēmas un pastāvīgs nogurums? Vai varbūt vēlies paplašināt savas zināšanas kulinārijā un orientēties plašajā eļļu klāstā, uzzinot par to dažādību un pielietojumu. Šis raksts ir tieši tev!

Kopš pārcēlos uz dzīvi Spānijā, mans organisms ir apjucis un periodiski cīnos ar alerģijām un gremošanas problēmām. Veicu patiešām ievērojamu izpēti, lai atrastu atslēgu netīkamajiem simptomiem, izlasot grēdu ar grāmatām* un eksperimentējot ar uzturu.

Pēc vairāku mēnešu eksperimentiem un ieklausīšanās organismā, atradu veidu kā justies fantastiski! Kas tad ir mans atklājums? Vairāk taukvielu un mazāk cukura! Pirmajā (!) dienā, kad sāku strikti ievērot šo ēšanas plānu – 90% no veselības problēmām zuda. Apzinos to, ka visiem neder viena formula, bet man šī formula ir palīdzējusi izveidot labākas attiecības ar savu organismu un ikdienu izmainīt par 180 grādiem.

Tādēļ vēlos dalīties ar jums un uzrakstīt par supervērtīgajām eļļām un to pielietojumu. Ja pat tev nav īpašu sūdzību, ēdot vairāk veselīgo taukvielu, iespējams uzlabot koncentrēšanās spējas, atjaunot smadzeņu šūnas, atmest saldumu atkarību un kopumā just daudz lielāku enerģijas pieplūdumu!

Eļļu ieguve

Pamatā izšķir rafinētās un nerafinētās eļļas. Rafinētās eļļas ir termiski apstrādātas un attīrītas. Pie rafinētajām eļļām pieder arī sliktu slavu ieguvušās ķīmiski hidrogenētās jeb cietinātās eļļas. Hidrogenētās eļļas tiek pievienotas pārtikas produktiem, lai paildzinātu to derīguma termiņu un piešķirtu apjomu. Ieteicams no šīm eļļām izvairīties, jo tām nav uzturvērtības un tās organismam nodara vairāk ļaunu nekā labu! Pērkot bioloģiski sertificētus produktus, vari neuztraukties par to, jo bioloģiskie produkti, pēc likumdošanas nedrīkst saturēt hidrogenētās eļļas. (Par bēdīgi slaveno palmu eļļu lasi šeit!)

Nerafinētās eļļas ir aukstā spieduma jeb extra virgin eļļas. Tās ir atzīstamas par labākās kvalitātes eļļām, jo tajās saglabājušās bioloģiski aktīvās vielas un īpašā smarža, garša un krāsa. Par nerafinēto eļļu kvalitāti apliecina arī tas, kā tās ir iepakotas – tumšā stikla pudelē, lai tām nepiekļūtu gaisma!

Bioloģiskās pārtikas ražotājs Rapunzel ir spēris vienu soli augstāk eļļu iegūšanas kvalitātē, izmantojot Oxyguard® eļļu ieguves tehniku – bez gaismas, skābekļa un siltuma piesaistes, tādējādi saglabājot eļļas taukskābju kompozīciju maksimālā kvalitātē. Šīs eļļas iespējams iegādāties Biotēkā!

Eļļas cepšanai

Izvēloties eļļu cepšanai un karsēšanai, jāvērtē to degšanas punkts! Pārsniedzot šo temperatūru, eļļas taukskābes tiek traumētas un tā iegūst rafinētās eļļas slavu. Cepšanai ieteicams izmantot eļļas, kurām degšanas punkts ir sākot no 200°C un uz augšu. Pārējās eļļas ieteicams pievienot ēdienam pēc karsēšanas.

Degšanas punkts eļļām

Gī (kausēts sviests), 250°C

Sējas idras eļļa, 246°C

Kokosriekstu eļļa, apstrādāta ar tvaiku, 232°C

Saulespuķu eļļa, kas speciāli izgatavota cepšanai, 227°C

Vīnogu kauliņu eļļa, 216°C

Olīveļļa, Extra virgin, 185 – 207°C

Kokosriekstu eļļa, extra virgin, 177°C

Sviests, 177°C

Saulespuķu eļļa, auksti spiesta, 160°C

Riekstu eļļas, nerafinētas, 160°C

Eļļu veidi, īpašības un pielietojums

Par eļļu īpašībām un izmantošanu, skati vairāk Eļļu ceļvedī, kuru vari lejupielādēt arī datorā (klikšņot uz bildes “Save As’’).

*Grāmatas, kas mani izglītojušas un iedvesmojušas labākai veselībai

D.Perlmutter “Grain Brain: The Suprising Truth about Wheat, Carbs, and Sugar”

Hyman “Eat Fat, Get Thin’’

Hyman “The Blood Sugar Solution’’

Asprey “The Bulletproof Diet”

J. Moore “The Complete Guide to Fasting’’

Rakstā pieminētos produktus var iegādāties veikalu tīklā “Biotēka” un internetveikalā Bio.lv

paraksts_biobl_Il



Ilva Bekmane

Bloga autore

Jau vairāk kā 3 gadus esmu daļa no Biotēkas. Un esmu viena no pirmajām, pie kuras nonāk jaunākie bio produkti un tendences. ''Zaļš'' un bioloģisks dzīvesveids ir mana ikdiena. Tādēļ arī esmu izveidojusi šo blogu, lai dalītos savā kaislībā un zināšanās par ilgtspējīgu dzīvesveidu un palīdzētu arī jums izdarīt pareizās izvēles!

Cieņā pret sevi un pasauli sev apkārt,
Ilva Bekmane

3 Komentāri

  1. Elīna

    Un kas sakāms par rapšu eļļu?

    Atbildēt
    1. IlvaIlva (Raksta autors)

      rapšu eļļa satur ārkārtīgi daudz omega-6, kas mūsdienu cilvēka uzturam nenāk par labu.

      Atbildēt
  2. Vai kokosriekstu eļļa tiešām ir kaitīga? - BioBlogs.lv

Pārdomām

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti *